AKTIVITI
|
EMK/PEDAGOGI
|
CATATAN
|
Permulaan
(3 minit)
Menonton tayangan video
1. Murid menonton tayangan
video ’Merong Mahawangsa’.
2. Guru bertanyakan soalan
kepada murid berkaitan video yang
ditayangkan:
a) Siapa tahu
tajuk cerita ini?
Murid menjawab soalan guru secara lisan
b) Pada zaman bilakah cerita ini berlaku? Murid
menjawab secara lisan
c) Apakah kerajaan awal Tanah Melayu yang disebut
dalam filem tersebut?
Murid menjawab soalan guru
3. Guru mengaitkan jawapan
murid dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
Nilai Murni
-bersyukur
- kerjasama
TKP
TMK
KB
-Menjana Idea
|
BBM
-Komputer riba, LCD, DVD
- Langkasuka
|
Aktiviti 1 (10 minit)
1. Dalam kumpulan, murid berbincang untuk
menyenaraikan kerajaan-kerajaan Melayu awal yang wujud di Tanah Melayu .
2. Murid-murid berbincang dalam kumpulan masing-masing menyenaraikan hasil dapatan mereka dalam
kertas kosong.
3. Guru meminta setiap ketua kumpulan untuk membentangkan hasil
perbincangan di hadapan kelas.
4. Murid membentangkan hasil dapatan masing-masing.
5. Guru merumuskan pembentangan
murid dan menyatakan senarai penuh kerajaan awal di Tanah Melayu.
|
Nilai
kerjasama
KB
menjana idea
|
Buku Teks
(Tajuk 4 )
Kerajaan-kerajaan Melayu Awal
*DSKP
Tahap Penguasaan
|
Aktiviti 2 (10 minit)
1. Guru menunjukkan layar
peta di hadapan kelas.
2. Murid di minta menjawab
peta apakah ini.
3. Guru juga merumuskan
jawapan murid.
4. Guru meminta murid
memikirkan kedudukan kerajaan-kerajaan Melayu awal pada peta.
5. Murid berbincang dalam
kumpulan
6. Guru meminta murid tampil
kehadapan melabelkan nama kerajaan Melayu awal mengikut kedudukan pada peta.
7. Murid tampil kehadapan dan
melabelkan peta.
8. Guru mengaitkan jawapan
murid dengan menerangkan tentang kerajaan-kerajaan Melayu awal yang di
labelkan.
|
KB
Menghubungkait
|
BBM
Peta
Kedudukan kerajaan-kerajaan
Melayu awal pada peta.
Cth:
- Kedah Tua
- Patani
*DSKP
|
Aktiviti 3 (5 minit)
1. Guru menerangkan kedudukan semua
kerajaan-kerajaan Melayu awal yang
terletak
di pesisir pantai.
2. Murid mendengar dengan teliti penerangan
guru.
3. Guru menyoal murid apakah keistimewaan
kerajaan-kerajaan Melayu awal?
4. Murid menjawab soalan guru.
5. Guru merumuskan jawapan murid.
|
ICT
KB
menjana idea
|
BBM
Peta
*DSKP
|
Penutup (2 minit)
1. Guru merumuskan isi-isi
penting dalam
pelajaran hari ini.
|
Nilai
bersyukur
|
Monday, 4 May 2015
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Labels:
TUTORIAL
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment